Onze geschiedenis

Danone werd in 1919 opgericht in Barcelona in Spanje. Dokter Isaac Carasso, de stichter van Danone, kende de weldadige invloed van yoghurtfermenten op het darmstelsel. Danone werd in eerste instantie vooral gebruikt om de Spaanse kinderen te genezen die aan darminfecties lijden. Aanvankelijk is de yoghurt dan ook uitsluitend te koop in de apotheek.

De zoon van de oprichter, Daniel Carasso, volgt zijn studie in Frankrijk en besluit Danone ook daar te vestigen. De Tweede Wereldoorlog gooit echter roet in het eten en hij moet uitwijken naar de Verenigde Staten. Zijn tijd in New York weet hij nuttig te besteden en hij richt Danone in de VS op. Bij zijn terugkomst in Frankrijk is er weinig over van de Franse onderneming. Deze moet dringend nieuw leven ingeblazen worden. Vanaf dat moment kent Danone een blijvende groei. In 1960 wordt een dochtermaatschappij gesticht in België en komt er een productie-eenheid in Rotselaar.
 



Fusie met Gervais
In 1967 besluit Danone te fuseren met Gervais. Dit van oorsprong Normandische bedrijf legt zich al vanaf 1850 toe op de productie van verse kaas en yoghurt en heeft bovendien een sterke positie in België en in Nederland. Beide bedrijven kennen een sterke groei die ze vooral te danken hebben aan hun innovatieve beleid op het gebied van producten en verpakkingen. Het assortiment van Gervais en Danone sluit goed op elkaar aan. Bovendien heeft Gervais een uitgekiend distributiebeleid dat volledig is ingericht op de destijds zeer korte houdbaarheid van versproducten. Een bundeling van krachten lijkt dan ook voor de hand te liggen en in 1967 is de fusie van beide bedrijven een feit. Gervais-Danone is geboren.

Verdere groei
Een aantal jaren later bereikt de combinatie de top van haar zelfstandige groei. Om verder te kunnen groeien is een partner nodig die een nieuwe impuls kan geven aan de verdere ontwikkeling van het bedrijf in de voedingsmiddelensector. Na een uitgebreide verkenning worden uiteindelijk gesprekken gevoerd met BSN, het op dat moment grootste Franse bedrijf in de voedingsmiddelen sector. In eerste instantie gaat de groep verder onder de naam BSN-groep-Gervais Danone. Het duurt echter niet lang voordat besloten wordt om het krachtigste merk in de combinatie als uithangbord te gebruiken. Niet alleen voor de verschillende producten, maar ook als naam van de groep. Groupe Danone brengt voortaan onder het merk “Danone” zuivel, koekjes, mineraalwater en kindervoeding op de markt. Bovendien concentreert de groep zich vervolgens op drie prioriteit sectoren: melkproducten, koekjes en dranken en worden in de jaren negentig alle overige activiteiten afgestoten. Tegelijkertijd worden de drie topmerken naar voren geschoven: Lu, Evian en Danone

Focus op vier productgroepen
In 2007 verkoopt Groupe Danone de LU-koekjesdivisie aan het Amerikaanse Kraft Foods en neemt de Groupe Numico over. Numico begon in 1896 als klein zuivelbedrijf in Zegswaard vlakbij Zoetermeer en heeft zich onder de naam Nutricia ontwikkeld tot specialist in baby- en medische voeding. Met de overname wordt Danone één van de wereldleiders in kindervoeding en klinische voeding. Het bedrijf richt zich 100% op gezonde voeding. De vier productgroepen van Danone Nederland zijn voortaan: Zuivelproducten, water, kindervoeding en klinische voeding.

Danone Nederland
Op 23 november 1953 wordt er door Charles Gervais een dochtermaatschappij opgericht in Nederland: Fromageries Charles Gervais Nederland N.V. Na de fusie in 1967 was het hoofdkantoor van Gervais-Danone gevestigd in Amsterdam. De oprichting van GerdaBel Nederland BV is een feit als in 1967 een joint venture plaats vindt met Fromageries Bel. Enkele jaren later verhuist het hoofdkantoor naar Alkmaar, later naar Tiel en uiteindelijk naar Utrecht. Danone Nederland BV maakt onderdeel uit van Groupe Danone en is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van de merken Danoontje, Danio, Activia en Actimel.



Danone maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten