Maatschappelijk betrokken

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen toegang hebben tot gezonde voeding, zijn wij actief over de hele wereld, en ook steeds meer in ontwikkelingslanden. In dit soort landen spelen andere problemen een rol. Zo is ondervoeding bijvoorbeeld een vaak voorkomend probleem. Voor deze landen ontwikkelen wij gezonde producten voor mensen met een laag inkomen. Op deze manier proberen we een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de wereldwijde volksgezondheid.
 
Maar, we kijken verder dan gezondheid alleen. We helpen ook de allerarmsten op de wereld om zich structureel aan armoede te onttrekken. In 2006 heeft Danone directeur Franck Riboud samen met Nobelprijswinnaar Mohammad Yunus het Grameen Danone Fonds opgericht. Dit microkredietfonds verleent kleine leningen aan mensen in ontwikkelingslanden die bedrijven willen opzetten binnen de zuivelsector. Het eerste project dat financiering kreeg vanuit dit fonds was een yoghurtfabriek in Bangladesh.
 
Als je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken moet je je aanpassen aan de lokale situatie. In Oost-Europa, Azië, Afrika en in Latijns-Amerika zien we dat de markt wordt gedomineerd door kleine bedrijven. In die landen zorgen we er met die kleinere bedrijven voor dat onze producten overal in stalletjes, kiosken en kleine supermarkten beschikbaar zijn.
In ontwikkelingslanden proberen we zoveel mogelijk mensen bij de distributie te betrekken om ze op deze manier aan een inkomen te helpen. Zo hebben we in Zuid-Afrika de zogenaamde “Daniladies” die huis-aan-huis zuivelproducten verkopen. In Mexico hebben we straatverkopers ingeschakeld om Danone producten te verkopen die niet gekoeld hoeven te worden.
 
Danone Nations Cup
Danone stimuleert goede gewoontes wereldwijd. Dat doen we niet alleen met onze producten, maar ook door onze maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Jaarlijks organiseren we samen met de Richard Krajicek Foundation de Danone Nations Cup. Met dit toernooi kunnen kinderen, ook al zijn ze niet lid van een voetbalvereniging, toch schitteren op een internationaal voetbalplatform. Op deze manier stimuleren we een gezonde leefstijl en geven we kinderen een kans hun droom te realiseren door deelname aan een heus WK.
In 2011 werd deze gespeeld in het Santiago Bernabéu stadion (de thuishaven van Real Madrid) terwijl in 2014 Wembley in Londen het decor was voor de World Cup Final! Kijk voor meer informatie over dit toernooi op www.danone.nl/nationscup
 
 


JOGG
Samen sterk voor een gezonde jeugd! Met deze ambitie heeft Danone Nederland zich eind 2012 aangesloten bij JOGG-Utrecht. JOGG, wat staat voor Jongeren Op Gezond Gewicht, is een landelijke beweging waarbij iedereen in stad, dorp of wijk zich inzet om gezond eten en bewegen voor jongeren van 0 tot 19 jaar gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. Dit betekent dat in een JOGG-gemeente gezondheidsprofessionals, onderwijs, zorg, bedrijfsleven, sport, bewegen, woningbouw, welzijn en media samenwerken om gezond leven de norm te maken. Jongeren, maar ook hun ouders en hun omgeving, staan bij de activiteiten centraal. 
JOGG_Logo_Small.jpg
Sinds eind 2010 is Utrecht officieel JOGG-gemeente. Danone vindt het belangrijk om, naast het aanbieden van lekkere en verantwoorde producten, ook een gezonde leefstijl te stimuleren. Dat kun je groot doen, in landen, maar ook wat kleiner, in de lokale maatschappij. Je kunt het echter nooit alléén doen.  Daarom heeft Danone zich aangesloten bij JOGG-Utrecht en zetten we ons gezamenlijk in voor een gezonde omgeving en een gezonde jeugd.

Danone maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Sluiten